lauantai 23. huhtikuuta 2016

Mun muruharja! *

Nyt on saanut olla muovinsulatus hetken tauolla ja olen pakertanut käsityökoulun opein muruharjaa. Toki olisin voinut tehdä kynsiharjan, saunaharjan tms. söpöä ja nättiä, mutta muruharja kuulosti niin eksoottiselta kapistukselta, että päätin tehdä itselleni sellaisen. No joo, luulin itse asiassa, että se olisi riittävän helppo työ, mutta valitsinkin taas vaikeimman vaihtoehdon. Muruharja oli kuulemma entisaikoina yleinen kapistus, jolla oli kätevä putsata muruset liinalta. Itse käytän ruokapöydällä paljon poppanoita ja tietenkin minä tarvitse muruharjan!













Kaikki lähtee hyvästä suunnitelmasta, jota minulla yleensä ei ole. Eipä ollut tälläkään kertaa ja piirtelin suunnitelman nopsasti paperille tunnin alussa.




Käytimme mäntylautaa, jota on helppo työstää. Sahaaminen kuitenkin pystysuunnassa oli yllättävän työlästä aloittelevalle sahaajalle.




Merkit rei'ille sekä reunaan että sivuihin.




Pystyporalla reiät 3 mm puuporanterällä. Sitten vielä kartioporalla toisia reikiä suuremmiksi harjaksia varten. Akkuporakoneellakin voi tehdä.




Maalaus valkoiseksi. Ehkä joskus vielä koristelen. Maalauksen kuivuttua alkoi harjaksien laitto. Harjakset sidottiin ohuella, metallisella sidontalangalla. Harjakset nippu kerrallaan ikään kuin lassottiin isompiin reikiin pienien reikien kautta.



Mun muruharja on valmis!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti